Waarom je best je naam of logo laat registreren

Een voorbeeldje uit de praktijk om het belang van merkregistratie aan te tonen: …
 
Onlangs ontwikkelden wij voor één van onze klanten een logo voor hun schildersbedrijf. Zoals gewoonlijk gingen onze jongens aan de slag en werden enkele leuke en moderne designs ontworpen.
Na wat overleg met de klant en hier en daar een extra aanpassing kreeg de klant van ons een logo waar hij super tevreden van was.
 
De klant gebruikte dit logo op z’n facebookpagina, drukte het op visitekaartjes en tevens voor een advertentie in het lifestyle magazine ‘The art of Living’. Al snel kregen ze heel wat positieve commentaren over hun nieuwe logo.
 
Eén van deze commentaren had echter een misnoegd kantje…Onze klant werd namelijk beschuldigd van plagiaat.  
 
Het spreekt voor zich dat van plagiaat helemaal geen sprake was en de logo’s leken noch in de verste verten niet op elkaar. Nu ja, dit zijn zaken die nu éénmaal voorvallen (jaloezie, vetes,…) Onmiddellijk namen we contact met Sirius Legal (onze juridische partner in crime). Zij bekeken de situatie en gaven ons meer dan gelijk.
 
In samenspraak met Sirius Legal hebben we toen onze klant aangeraden om het logo te laten ‘registreren’ als merk. Wanneer je dit doet sta je als ondernemer bijzonder sterk in je schoenen.
 
Het kon dus erger… Stel dat het logo toch veel gelijkenissen had en de tegenpartij had hun logo laten registreren als merk dan stond onze klant daar met een serieus gescheurde broek. Want dan ben je namelijk verplicht om op alle publiciteit je logo te verwijderen of te wijzigen.
Kostelijke affaire als je het ons vraagt!
 
By the way, voor zo’n 500 euro is jouw naam, logo of merk voor de komende 10 jaar beschermd in de Benelux. Het is dus zeker eens de moeite om dit te overwegen…



(Photo by VectorLifeStylepic/Shutterstock.com)