5 stappen om vertrouwen te winnen bij je klant

We tonen je natuurlijk liefst de feiten en daarom gingen we even rondvragen bij een handje vol klanten van Websiteleader hoe we hun vertrouwen in ons bedrijf lieten groeien.
De antwoorden waren enerzijds zéér leuk om te horen en anderzijds kwamen telkens dezelfde redenen naar boven. 
 
We doen ze even voor je uit de doeken… 

 
 1 – Wees eerlijk en recht door zee
 
Weet wie je voor je neus hebt en wees zeker dat je aan de noden van de klant kan voldoen. Wees eerlijk over je product en verzin geen randverhaaltjes. De meeste klanten doen op voorhand hun opzoekingswerk en weten maar al te goed wanneer je rond de pot draait.
 
Als sommige zaken niet haalbaar zijn, zeg dit dan onmiddellijk en in alle eerlijkheid. Wanneer de klant voelt dat je volledig jezelf bent dan zal je respect afdwingen en kun je samen tot een oplossing of samenwerking komen.
 
 
 2 – De klant is geen nummer
 
Bij het oprichten van je onderneming moet je weten welke richting je wilt uitgaan. Breng je een product of dienst op de markt om de massa aan te spreken of ga je voor een bepaalde doelgroep? In het eerste geval gebeurt het nogal eens dat het belang van één enkele klant opzij wordt geschoven voor het belang van de grote massa. Voorbeelden genoeg daarvan!
 
Toch is het belangrijk dat je iedere klant persoonlijk benadert en bedient. Iedere mens zit anders in elkaar en heeft andere noden en wensen. Eén en dezelfde aanpak voor alle klanten werkt dus niet.
 
Wil je echt een goeie klantenbinding creëren, leef je dan zo goed mogelijk in in iedere situatie en besef dat je met een mens van vlees en bloed voor je zit!
 

 3 – Hou je aan je woord 
 
Voor een klant is er niks frustrerender dan een bedrijf die hun beloftes niet nakomt! Zoals we hierboven reeds duidelijk maakten, beloof niks dat je niet kunt nakomen!
 
Beloof je of garandeer je echter bepaalde zaken aan een klant kom deze dan ook na. Dit begint bij de kleinste zaken. De belofte om terug te bellen bijvoorbeeld of om op een bepaald tijdstip te arriveren.
 
 
 4 – Breek je concurrentie niet af
 
Om te beginnen spreek je beter niet over collega’s of concurrenten maar wanneer het toch aan de orde komt, spreek er dan met respect over! Ook al ben je effectief beter, groter of goedkoper, slecht praten over de concurrentie zal niet leiden tot meer klanten.
 
Behandel je collega/concurrent zoals je zelf wilt behandelt worden en breng de sterktes van je firma naar voor in de plaats.
 
 
 5 – Weiger klanten
 

Wanneer je restaurant haast volzet is en er komt een aanvraag tot reservatie voor een groep van 20 mensen binnen, weiger deze dan. Krijg je als schilder de vraag om een groot werk uit te voeren tegen het einde van de maand terwijl je beseft dat dit haast onhaalbaar is, weiger dit dan.
 
Wanneer je kortzichtig redeneert, zal je op dergelijke zaken ja zeggen omdat je blij bent met meer werk en extra klanten. Het kan echter verkeerd uitdraaien. Wanneer je teveel hooi op je vork neemt en het niet meer aankunt dan speelt dit in het nadeel van je klanten. En dan begint de sneeuwbal te rollen. De klant wordt ongeduldig of is ontevreden omdat jij half werk levert en slechte reclame is een feit!
 
Wees dus altijd jezelf en denk na hoe je de klant zo goed mogelijk kunt verderhelpen!